Resultaat vergadering Algemeen Bestuur 9 juli 2024

Op 9 juli 2024 heeft vergadering van Algemeen Bestuur Samenwerking Kempengemeenten plaatsgevonden. Hier leest u een overzicht van de genomen besluiten.

1

Opening en vaststellen agenda

Besluit: Voorzitter stelt vast dat quorum aantal leden is gehaald. 
Besluit: De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

2

Samenstelling Algemeen Bestuur GRSK en bestuursmutaties

Besluit: Dagelijks Bestuur neemt kennis van de vervanging van de heer C. van de Ven door mevrouw H. van Dongen (gemeente Bladel).

2.a

Vervanging voorzitters Bestuurscommissies

Besluit: 

  1. Het Algemeen Bestuur neemt kennis van de door colleges aangewezen deelnemers en vervangers van Algemeen Bestuur GRSK.
  2. Het Algemeen Bestuur neemt kennis van de samenstelling van de Bestuurscommissies Shared Service Center, Maatschappelijke Dienstverlening, Vergunningen, Toezicht en Handhaving en Financiën.
  3. Het Algemeen Bestuur stemt in met het voorstel samenstelling Dagelijks Bestuur, Algemeen Bestuur, Bestuurscommissies incl. vervanging van leden en voorzitters als volgt. De persoon, die namens het college van de betreffende gemeente de voorzitter van een of meerdere bestuurscommissie(s) van de Samenwerking Kempengemeenten vervangt, vervangt tevens alle rollen die de voorzitter vervult of waarneemt binnen de Samenwerking Kempengemeenten bij zijn/haar afwezigheid of ontstentenis.

3

Besluitenlijst vergadering Algemeen Bestuur d.d. 19 december 2023

Besluit: Er zijn geen op- of aanmeldingen op besluitenlijst van de vergadering van 19 december 2023. De besluitenlijst inclusief de stemverklaring van Oirschot wordt ongewijzigd vastgesteld. 

4

Mededelingen en ingekomen stukken

4.a

Ingekomen stuk: Brief Provincie Noord-Brabant inzake beleidsproducten Interbestuurlijk Toezicht 2024

Besluit: Het Algemeen Bestuur neemt kennis van de brief van Provincie Noord-Brabant inzake beleidsproducten 
Interbestuurlijk Toezicht 2024.  

5

Regeling commissie bezwaarschriften sociaal domein

Besluit: Het Algemeen Bestuur besluit: 

  1. De “Regeling commissie bezwaarschriften Sociaal Domein 2024" vast te stellen;
  2. Onder gelijktijdige intrekking van het “Regeling commissie bezwaarschriften Sociaal Domein 2019”, treedt dit besluit in werking op datum publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2024; 
  3. Dit besluit wordt aangehaald als “Regeling commissie bezwaarschriften Sociaal Domein 2024”.

6

Informatie- en archiefbeheer GRSK

Besluit: 
1. Het Algemeen Bestuur neemt kennis van het Jaarverslag archief- en informatiebeheer GRSK 2023;
2. Het Algemeen Bestuur stelt het Kwaliteitssysteem GRSK 2024 vast;
3. Het Algemeen Bestuur neemt kennis van het document Metadata GRSK;
4. Het Algemeen Bestuur neemt kennis van het Inspectierapport van RHCe 2023 GRSK.

7

Uitgangspunten resultaatverdeling

Besluit: Het Algemeen Bestuur stelt de resultaatverdeling vast conform de gehanteerde uitgangspunten per boekjaar 2023:

  • Resultaat staf wordt op basis van accounts, conform begroting desbetreffend jaar, toegerekend aan de afdelingen en vanuit vervolgens toegerekend aan gemeenten;
  • Resultaat Shared Service Center (SSC) wordt op basis van relatief aandeel, conform begroting desbetreffend jaar, in de gemeentelijke bijdragen verrekend.
  • Resultaat Maatschappelijke Dienstverlening (MD) wordt op basis van relatief aandeel, conform begroting desbetreffend jaar, in de gemeentelijke bijdragen op onderdeel verrekend.**
  • Resultaat Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) wordt op basis van relatief aandeel, conform begroting desbetreffend jaar, in de gemeentelijke bijdragen verrekend.
     

    ** De deelname is op onderdelen MD per gemeente wisselend waardoor er gekozen is om te verrekenen per onderdeel.

8

Jaarrekening GRSK 2023 en verdeling resultaatbestemming GRSK

Besluit: Het Algemeen Bestuur besluit: 
1. Het jaarverslag en jaarrekening 2023 vast te stellen; 
2. De overschrijdingen van budgetten, die opgenomen zijn in de jaarrekening en toegelicht worden in het jaarverslag, te autoriseren; 
3. Kennis te nemen van het Rapport van bevindingen van de externe accountant; 
4. Het resultaat te verdelen op de deelnemende gemeenten op basis van de specificatie zoals is opgenomen in de memo resultaatbestemming.

9

Beantwoording ontvangen zienswijzen

Besluit: De begroting GRSK 2025 wordt tekstueel aangepast op pagina 7, 3e alinea onder Bijzondere Bijstand (en idem op pagina 27) “Mogelijke frictiekosten die ontstaan door het beëindigen van de bijzondere bijstand worden al dan niet in rekening gebracht bij KempenPlus. Dit zal te zijner tijd bepaald worden. De frictiekosten worden tot minimum teruggebracht omdat openstaande vacatures niet vast worden ingevuld.”. 

Besluit: De beantwoording in de nota van zienswijzen m.b.t. gemeente Eersel wordt niet aangepast. 

Besluit: Tekstuele aanvulling in nota van zienswijze bij punt 2 “uittreding” wijzigen in “uittreding voor onderdeel frontoffice Wmo”. 

Besluit: Het Algemeen Bestuur besluit:

1. Instemmen met nota van zienswijzen  incl. de tekstuele aanpassingen zoals hierboven onder Ap.9 verwoord en waarin gezamenlijke overeenstemming is bereikt.

2. Te besluiten dat de ontvangen zienswijzen en nota van zienswijze aanleiding zijn om de begroting aan te passen op het volgende punt, zijnde:

 De begroting GRSK 2025 wordt tekstueel aangepast op pagina 7, 3e alinea onder Bijzondere Bijstand (en idem op pagina 27) “Mogelijke frictiekosten die ontstaan door het beëindigen van de bijzondere bijstand worden al dan niet in rekening gebracht bij KempenPlus. Dit zal te zijner tijd bepaald worden. De frictiekosten worden tot minimum teruggebracht omdat openstaande vacatures niet vast worden ingevuld.

10

Begroting GRSK 2025

Besluit: Het Algemeen Bestuur stelt de begroting GRSK 2025 inclusief begrotingswijziging GRSK 2024 vast rekening houdend met de aanvullingen zoals besloten bij agendapunt 9. 


Besluit: De vastgestelde begroting inclusief de aanpassingen en de gewijzigde nota van zienswijzen wordt nogmaals toegestuurd naar leden van Algemeen Bestuur.